Zelów. Aktualności i informacje lokalne z miasta i powiatu. Technologie pomagają w nauce najmłodszym - INFO BAI
bai
info bai
katalog bai
gielda bai
Bai Andrzej Kurzawa
 
Środa, 08 kwietnia 2020
Wybierz miasto na mapie
Technologie pomagają w nauce najmłodszym
Data dodania: 2012-07-16 15:43:50
Badanie PBI/Gemius wykazało, że aż dwie trzecie maluchów w wieku przedszkolnym przegląda strony internetowe częściej niż raz w tygodniu. Okazuje się też, że coraz więcej dzieci, zanim jeszcze pójdzie do szkoły i nauczy się pisać, umie już obsługiwać komputer i aplikacje na telefonach komórkowych. Jak więc wykorzystać nowe technologie, by ułatwić dzieciom naukę?

Cyfrowa rewolucja najszybciej dociera do dzieci
Postęp technologiczny sprawił, że komputery są nieodłączną częścią naszej codzienności. Siłą rzeczy nie omija to również dzieci, które stykają się z nowymi technologiami już od pierwszych lat swojego życia. Z badania Digital Diaries1 przeprowadzonego w USA, Kanadzie i krajach europejskich wynika, że 58 proc. maluchów w wieku 2-5 lat korzysta z nieskomplikowanych gier komputerowych, a dla porównania 43 proc. dzieci w wieku 2-3 lat umie jeździć na rowerze. Co więcej, tylko 9 proc dzieci w wieku 2-5 lat potrafi wiązać buty, za to aż 19 proc. sprawnie używa aplikacji w telefonach komórkowych. Ta cyfrowa rewolucja nie ominęła również polskich dzieci - jak wykazało badanie PBI/Gemius2 aż 67 proc. z nich w wieku 10-14 lat posiada komputer, a 62 proc. korzysta z Internetu codziennie.

Komputer ułatwia naukę najmłodszym
Nowa podstawa programowa zakłada wprowadzanie elementów edukacji poprzez zabawę, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci sześcioletnich, które już niedługo rozpoczną naukę.
. - Ten zapis nowej podstawy programowej można z dużą skutecznością realizować wykorzystując komputer i multimedia w pracy z małymi dziećmi. Wiele programów i aplikacji edukacyjnych bawiąc, uczy niezwykle efektywnie. Często maluchy są tak zaabsorbowane programami wzorowanymi na grach komputerowych, że nawet nie uświadamiają sobie procesu uczenia się ? opowiada Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett, drugiego co do wielkości wydawcy edukacyjnego w Europie.

Ponadto wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi interaktywnych pozwala maluchom bezboleśnie wkroczyć w etap poważnej nauki po zakończeniu edukacji przedszkolnej i motywuje je do samodzielnego pogłębiania wiedzy. ? Kolorowe animacje, dźwięki i filmy zawierają niezbędną treść merytoryczną i umożliwiają dzieciom kształtowanie umiejętności związanych np. z nauką pisania, czytania czy liczenia. Multimedia sprawiają również, że dzieci angażują różne zmysły i nie są już pasywnymi odbiorcami informacji, ale mogą samodzielnie określić tempo i kierunek zdobywanej wiedzy. Dzieci wpływając na pracę programu, mogą wykonywać te funkcje, które je szczególnie zainteresowały lub przerywać te działania, które je nudzą ? dodaje Robert Kuc z Wydawnictwa Klett.

Gry komputerowe jak pomoc naukowa
Wielu dorosłych niechętnie odnosi się do gier komputerowych, które tak uwielbiają dzieci. Wywodzi się to stąd, że większość rodziców i nauczycieli ich nie zna i nie umie z nich korzystać. Nie wszystkie gry muszą jednak polegać na "strzelaniu do celu". Materiały dydaktyczne, które przypominają w obsłudze gry powodują, że uczenie jest dla dzieci bardziej atrakcyjne, a zapamiętywanie nowych treści łatwiejsze. W wielu krajach europejskich z powodzeniem wykorzystuje się elementy gier w nauczaniu najmłodszych.

Wykonywanie tego typu ćwiczeń dostarcza dzieciom rozrywki i relaksuje je. Jednocześnie rozwija samodzielność, a także talenty. Wiele dzieci w trakcie zajęć z komputerem może zabłysnąć umiejętnością obsługi różnych programów, co procentuje na jego przyszłe powodzenie w radzeniu sobie z trudnościami.

Nauczyciele, którzy nie pracują na rozbudowanych aplikacjach multimedialnych mogą posłużyć się prostszymi programami. Przy użyciu prezentacji multimedialnej można na przykład poprowadzić lekcje zawierające element prostego rebusu, quizu lub krzyżówki.

Małe dzieci posiadają wyjątkowe możliwości przyswajania nowej wiedzy. W żadnym innym okresie życia chłonięcie informacji nie jest tak efektywne. Warto wykorzystać ten szczególny moment i podawać dzieciom nowe informacje w przystępnej formie przy użyciu komputera. Materiały bogate w ilustracje i filmy bardziej interesują maluchy i angażują je w proces uczenia się niż suchy wykład przy użyciu podręcznika i tablicy. W pierwszej kolejności dzieci mogą uczyć się z zasobów elektronicznej encyklopedii, np. zwierząt czy świata. Kolejnym krokiem jest nauka korzystania z Internetu, która nie może odbywać się bez nauczyciela. Ważną rolę odgrywa tu też rodzic, którego zadaniem jest tłumaczenie dziecku jak spośród ogromnych zasobów informacji wybierać te wartościowe.


Źródło: Żarówka PR
Tagi:
Najczęściej czytane
go to top