Zelów. Aktualności i informacje lokalne z miasta i powiatu. Nauczyciele nie lubią nowinek technologicznych? - INFO BAI
bai
info bai
katalog bai
gielda bai
Bai Andrzej Kurzawa
 
Środa, 08 kwietnia 2020
Wybierz miasto na mapie
Nauczyciele nie lubią nowinek technologicznych?
Data dodania: 2012-05-29 14:13:22
Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez Wydawnictwo Klett, ankietowani nauczyciele lubią korzystać z nowych technologii i doceniają ich przydatność na lekcjach. W większości ograniczają się jednak do tych narzędzi, które znają od dawna. Do nowinek dopiero trzeba ich przekonać.

Wydawnictwo Klett, drugi pod względem wielkości wydawca w Europie, postanowiło wziąć pod lupę cyfryzację polskich szkół i narzędzia, z jakich korzystają nauczyciele w szkołach. Wraz z naukowcami z Uniwersytetu Łódzkiego wydawnictwo przeprowadziło w kwietniu sondaż w postaci ankiety elektronicznej - wzięło w nim udział 1288 nauczycieli różnych przedmiotów i z rozmaitych poziomów oraz typów szkół z całej Polski.

Nauczyciele korzystają z nowoczesnego sprzętu
Ankietowani nauczyciele zdają się doceniać narzędzia, które są im w miarę dobrze znane. Zdaniem badanych nauczycieli najbardziej przydatne w pracy z uczniami są laptopy (według 74% ankietowanych), tablice interaktywne (71,1%) i materiały wideo (66,4%). Najbardziej powszechnie występujący w szkołach sprzęt, a więc komputer stacjonarny, zajął dopiero czwartą pozycję, choć i tak jego użyteczność docenia ponad połowa nauczycieli, którzy wzięli udział w sondażu. Co trzeci ankietowany uznał za przydatne platformy e-learningowe. Niemal tyle samo osób pozytywnie ocenia wykorzystanie gier komputerowych w nauczaniu, a co czwarty pytany nauczyciel uważa za przydatne książki elektroniczne.
. O wiele mniejszym uznaniem cieszą się tablety. Wśród innych, samodzielnie wymienianych przez część ankietowanych narzędzi znalazły się kamery, odtwarzacze CD i DVD oraz telewizory.

Potrzebne są szkolenia
Mimo coraz powszechniej wykorzystywanych nowoczesnych narzędzi, nauczyciele, którzy wzięli udział w sondażu nie uważają się za ekspertów w tej dziedzinie. Najwięcej, bo 45%, stanowiły osoby, które określiły swój poziom ich obsługi jako średni. Odsetek ten jest podobny zarówno w małych miastach, jak i dużych. Najlepiej ocenili się oczywiście nauczyciele informatyki, ale także większość pytanych matematyków uznała, że w tym zakresie radzi sobie dobrze. Jeśli porównamy umiejętności ankietowanych nauczycieli ze względu na poziom szkoły, w jakich pracują, to najbardziej pewni swoich umiejętności są nauczyciele szkół podstawowych ? wysoki i bardzo wysoki poziom zadeklarowało ponad 52% z nich.

Średni poziom obsługi nowoczesnych narzędzi wśród tak dużej liczby ankietowanych nauczycieli oznacza, że istnieje duża potrzeba dokształcania pedagogów w tym zakresie. Niestety niemal 40% badanych stwierdziła, że ma średni dostęp do szkoleń z zakresu wykorzystywania nowoczesnych technologii w pracy z uczniami, a kolejnych 25% zadeklarowało nawet, że jest on mały lub zerowy (zdecydowanie mniej, bo 36% ankietowanych, uznało dostęp do takich szkoleń za dobry lub bardzo dobry). ? Aby cyfryzacja szkół była w pełni możliwa, konieczne jest położenie większego nacisku na kształcenie zarówno przyszłych, jak i obecnych nauczycieli w zakresie korzystania z nowoczesnych technologii. Konieczne jest stworzenie odpowiedniego programu szkoleniowego, który ułatwi im posługiwanie się nimi w pracy. Jestem pewien, że nauczyciele chętnie skorzystają z możliwości dokształcania się w tym zakresie, jeśli tylko będzie im ona dana. Na nic zda się wyposażanie szkół w nowoczesne sprzęty, jeśli kadra pedagogiczna nie będzie odpowiednio przygotowana, aby z nich korzystać ? komentuje Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett.

Robert Kuc zwraca także uwagę na inne problemy związane z cyfryzacją polskich szkół. Jego zdaniem, choć sam proces się rozwija, to konieczne jest stworzenie odpowiedniego planu jego wdrażania oraz ogromnych nakładów finansowych, ponieważ samo wyposażenie szkół w sprzęt nie wystarczy. ? W procesie cyfryzacji szkół trzeba pomyśleć o wielu aspektach, nie tylko o zapewnieniu sprzętu komputerowego. Aby wszystko odpowiednio funkcjonowało, trzeba zapewnić dobrze rozwinięty system szkoleń dla nauczycieli, odpowiednio przygotowane oprogramowanie do nauki, zagwarantować wystarczającą moc sieci internetowej i wytrzymałe serwery, a także zatrudnić osoby, które będą zajmować się takimi technicznymi sprawami w każdej szkole. Przykładowo, należy zastanowić się, czy sieć oraz serwery wytrzymają, jeśli nagle w tym samym momencie wszyscy uczniowie zaczną korzystać z komputerów. Niestety mam wrażenie, że twórcy "Cyfrowej szkoły" pominęli wiele istotnych kwestii przy tworzeniu projektu cyfryzacji szkół i "aspekt operacyjny" nie został odpowiednio przemyślany ? podsumowuje redaktor naczelny.
Tagi:
Najczęściej czytane
go to top