Zelów. Aktualności i informacje lokalne z miasta i powiatu. Sala lekcyjna w plenerze - INFO BAI
bai
info bai
katalog bai
gielda bai
Bai Andrzej Kurzawa
 
Niedziela, 05 kwietnia 2020
Wybierz miasto na mapie
Sala lekcyjna w plenerze
Data dodania: 2012-05-16 12:45:35
Kiedy słyszymy słowo szkoła, zazwyczaj pierwsze co przychodzi nam na myśl to budynek, klasy wypełnione uczniami, 45 - minutowe lekcje oraz upragniony przez uczniów dzwonek. Na szczęście jedną z nowych metod, zdobywających w ostatnim czasie coraz większe uznanie wśród specjalistów, jest outdoor learning. Dzięki temu lekcje nie zawsze muszą być prowadzone w tradycyjny sposób, a sala nie za każdym razem musi mieć "cztery ściany."

Co to jest outdoor learning?

Outdoor learning to szerokie pojęcie, które obejmuje: zabawę i naukę na świeżym powietrzu, wyprawy, projekty szkolne, edukację ekologiczną, osobiste i społeczne programy rozwoju i wiele więcej. Zagadnienie nie posiada jasno określonych granic, ale jego rdzeniem jest aktywna nauka przez to co robimy i do jakich wniosków sami dojdziemy.

Metoda ta staje się coraz bardziej popularna na całym świecie. Uniwersytety, oprócz przeprowadzania badań na temat jej skuteczności, otwierają również kierunki kształcące w tym zakresie przyszłą kadrę pedagogiczną. Również w polskiej edukacji widać zmiany. - Nowa podstawa programowa wprowadza do szkolnictwa obowiązkowe zajęcia terenowe. Ponadto najnowsze podręczniki wspierają tę formę nauki - zawierają ciekawe pomysły i ćwiczenia ułatwiające lekcje w terenie ? mówi Robert Kuc, redaktor naczelny Wydawnictwa Klett, drugiego co do wielkości wydawcy edukacyjnego w Europie.

Wśród kluczowych koncepcji pozwalających lepiej zrozumieć założenia Outdoor Learning jest tzw. experiential education, czyli nauka przez doświadczenia.
. Jest to metoda, w której nauczyciele wprowadzają ucznia w eksperymenty, obserwacje i ćwiczenia, angażując umysł i ciało poprzez aktywność fizyczną, intelektualną, spostrzeżenia i emocje. Dzięki temu zwiększają jego wiedzę, a także motywację i rozwijają umiejętności.

Dlaczego nauczanie w plenerze?

Dzisiaj telewizja i komputery w znaczny sposób odciągają dzieci od zabawy na świeżym powietrzu. Niestety coraz rzadziej możemy zobaczyć chłopców grających w piłkę nożną na osiedlowym boisku czy dziewczynki zbierające się przy trzepaku, by wspólnie pobawić się lalkami. Eksperci podkreślają, że nie możemy zapomnieć o tym, że najlepsze przygotowanie do wejścia w dorosłość to pełne i przyjemne dzieciństwo. - Dzieci potrzebują możliwości odkrywania, eksperymentowania, zmieniania i przekraczania własnych granic i możliwości. To nie przypadek, że nasze najlepsze wspomnienia pochodzą właśnie z okresu dzieciństwa. Również szkoła nie powinna tego zaniedbywać. Codzienna monotonia lekcji, nadmierna wiedza książkowa, która często jest przyswajana mechanicznie, nie umożliwia pełnego rozwoju intelektualnego i osobowościowego młodego człowieka. Tutaj z pomocą przychodzi nam m.in. metoda zajęć w terenie ? mówi Ewa Frąckowiak, nauczycielka przyrody i specjalista Wydawnictwa Klett.

Szeroki wachlarz możliwości

Zajęcia w terenie umożliwiają dzieciom poznanie świata z bardzo bliska. Jak rozpuszcza się lód, czym jest żywica, jak pachnie i smakuje pomidor, czy motyle uczą się latać - to tylko kilka z setek przykładów. Poznawanie w taki sposób jest o wiele efektywniejsze i zabawniejsze. Zajęcia w terenie są nieskończonym źródłem pomysłów. Zapewniają atmosferę do nauki, dzięki której dzieci mające zazwyczaj problemy, często stają się utalentowanymi uczniami w plenerze. - Bezpośrednie doświadczenia są o wiele bardziej motywujące, zwiększają przyswajanie wiedzy i wiarygodność oraz prowadzą do rozwoju osobistego i przełomów w nauce. Takie podejście poszerza horyzonty i pobudza nowe zainteresowania. Nie ma ograniczeń co do doświadczeń i ciekawostek płynących ze środowiska zewnętrznego. Uczestnicy takich zajęć często odkrywają swój potencjał i zdolności, zaskakują samych siebie oraz nauczycieli. Należy również wspomnieć o zdobywaniu umiejętności pracy w zespole, praktycznego rozwiązywania problemów oraz poszanowania potrzeb środowiska ? dodaje Ewa Frąckowiak z Wydawnictwa Klett.

Standardowe lekcje powoli odchodzą do lamusa. Nauczyciele zdają sobie sprawę, że wraz z pędzącym światem powinien zmienić się schemat lekcyjny i starają się wprowadzić nowe ? ciekawe rozwiązania. Kiedy uczniowie spędzają coraz więcej czasu przed monitorami komputerów, zajęcia w plenerze stanowią dla nich interesującą alternatywę, a dla nauczycieli wydają się być niekończącym źródłem inspiracji Dlatego też prócz wycieczek do kina, pedagodzy coraz chętniej organizują wizyty w muzeach, warsztaty pieczenia chleba w tradycyjny sposób czy tez odwiedzają gospodarstwa pszczelarskie.

Źródło: PR Żarówka
Tagi:
Najczęściej czytane
go to top